kawan kita, kawan dia, kawan anda, kawan saya.

Kawan. Perlukah kawan? Dulu aku fikir kawan itu tidak perlu. Tapi tanpa sedar, aku mempunyai kawan. Mungkin kita anggap adik-beradik kita sebagai keluarga, tapi sebenarnya mereka juga berperanan sebagai kawan terdekat kita. Mereka bercakap dengan kita, membantu kita, makan dengan kita. Kalau kita ada haiwan peliharaan, itu pun kawan kita juga. Kalau kita susah hati, kita bercakap dengan dia. Kalau kita sedih, dia sentiasa ada dalam sangkar dia (kesian kawan kita, kena kurung). Aku memilih kawan. Aku tak suka kawan dengan orang yang tak betol. You know, like... bimbo, & girl-who-pretend-to-be-a-guy. Sebab kawan itu macam cermin. Dia mencerminkan siapa kawannya. Aku pernah ada kawan yang gila-gila. & sememangnya aku jadi gila. Time form 2, aku tak belajar. Serius! 1 apa pon aku tak dengar apa yang cikgu cakap. Semuanya membosankan. Takdir tuhan, aku tidak turun kelas. Semuanya agak berubah bila aku form 3. aku pergi tuisyen. Dapatlah juga cover semua yang aku tertinggal time form 2 dulu. Kawan ialah seseorang yang baik terhadap diri kita. Persoalannya, ikhlaskah dia kawan dengan kita? Atau dia sekadar nak menumpang publisiti? Atau dia nak duit? nak pergunakan kita? Ada seorang adik ini,(hani—bukan nama 
sebenar) berkawan dengan budak-budak kaya time sekolah rendah.masuk je sekolah menengah, masing-masing dah lupakan dia. Sebab apa?? Sebab hani nak duit & kawan hani pula bosan berkawan dengan dia kerana tiada publisiti. Sebab itulah, nak berkawan mestilah ikhlas. & cerita dari (qya—bukan nama sebenar) pula, dia berkawan dengan 1 orang gadis sebaya dengannya. Sejak from 1. macam-macam dorang buat bersama. Dari qya ini tak tahu apa-apa, sampailah jadi macam sekarang, bergaya habiss! Tapi, apa jadi kat kawan dia? Putus kawan. Time form 4, qya couple dengan seorang jejaka. Qya kata, “dialah cinta pandang pertama. 1st time aku nampak dia, hati aku dah terpaut padanya, tapi time itu dia dah couple dengan orang lain”. Aku masih ingat lagi semua cerita-cerita Qya. Kawan baik Qya ini, curi-curi ambil no. telefon jejaka itu & kacau dia. Jejaka itu layan. Bila dia beritahu Qya, Qya marah. Sedangkan menurut kawannya itu, dia cuma nak buktikan yang jejaka itu penipu. Tapi Qya telah dibutakan oleh cinta. & dipendekkan cerita, cerita cinta itu berakhir dengan jejaka itu benar-benar curang. Menangis tak berlagu pun, semuanya dah terlambat. Tahun lepas, Qya dapat berita... bekas kawan baiknya itu meninggal dunia. Sejak itu, Qya selalu termimpi-mimpi kawannya itu. Teringat pula aku pada kawan aku. Aku putus kawan kerana aku sudah tidak tahan dengan kata-kata dia. Dia asyik membandingkan aku dengan kawannya yang tinggi lampai itu. Yang aku paling tak boleh tahan, dia panggil aku hitam! & pemain import dari india! Siapa yang boleh tahan kalau kawan sendiri panggil dia hitam setiap hari?! Siapa?! Memanglah aku hitam! Aku sedar. Tapi, kenapa dia selalu berbangga jika ada yang tertarik pada si tinggi, & bila aku bukak cerita aku, dia buat muka? Aku rimas dengan dia! Aku dengar cerita, dia sakit. Tapi, aku tak kisah sangatlah. Adik-adik aku pun tak suka dengan dia. Cakap main lepas je. Langsung tak fikir perasaan orang lain. & satu lagi, the latest
story. kawan makan kawan. benda yang dah biasa kita dengarkan? tapi pernahkah dialami? Satu cerita yang pernah aku dengar, kawan buat jenayah & ajak kawan. Tapi aku tak sangka pula perkara ‘ajak’ ini termasuk dengan tidak memberitahu rakannya bahawa mereka akan membuat janayah. 1st time aku dengar. Kawan dia ajak keluar pada waktu malam. Katanya jalan2. Tiba di satu tempat, kawan dia minta dia tunggu di situ. Suddently, dia terdengar orang menjerit. & kawan
dia pon tiba. Kawan dia suruh cepat2 blah. Dia yang tak tahu apa2, ikut je. Sampai di kawasan perumahan mereka, kawannya itu beri dia duit. Rupa2nya, kawan dia ini meragut. Sedang dorang membahagi wang, polis datang, tahan. So sad. Hilang tanpa khabar berita. Rupa2nya dalam tahanan polis.

Begitulah kawan. Ada kawan, macam tak de. Sorry lah kawan, bukan aku tak percayakan korang. Cuma aku diajar oleh kehidupan untuk berwaspada. & bukan semua kawan itu teruk. Macam cerita Qya, niat kawan dia baik. Tapi caranya yang tak baik.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah aku berhenti kerja.

Aku Perempuan Materialistik

Ma <3! ;]